Per saber com afrontar una crítica
primer hem de diferenciar entre aquelles crítiques que són malintencionades o
manipulatives i aquelles que són constructives.
Podem classificar les crítiques
en 3 tipus:
- La crítica sol·licitada: és aquella que demanem nosaltres per obtindre informació que ens ajude a millorar.
- La crítica no sol·licitada però constructiva: aquella que no hem demanat però que hem rebut d´altres persones, generalment de confiança i que estàn formulades amb respecte per donar-nos informació vàlida.
- I la crítica no sol·licitada i agressiva: aquella que tenen intenció de ferir o generar malestar.
Quan ens trobem front a una d´aquestes
últimes podem emprar les següents estratègies:
Interrogació negativa: es tracta
de demanar més informació sobre
l´aspecte concret que ens han criticat amb la finalitat d´aconseguir que la crítica siga el més específica possible, d´aquesta manera l´esgotarem.
l´aspecte concret que ens han criticat amb la finalitat d´aconseguir que la crítica siga el més específica possible, d´aquesta manera l´esgotarem.
Exemple: "Quina cara portes hui!"
"A què et refereixes exactament amb això?"
Asserció negativa: consisteix en admetre
assertivament els nostres errors, sent conscients que ens hem pogut equivocar
però, sense caure en les justificacions, ni posant-nos a la defensiva.
Exemple: "Arrives 20 minuts tard!"
"Sí, és cert, m´he endarrerit molt."
Banc de boira: consisteix en
concedir-li part de raó al nostre interlocutor, acceptant el seu punt de vista
o els seus arguments però sense perdre el nostre enfocament.
Exemple: "Potser tingues raó i que
siga un avorrit però no em quede més temps a la festa. Em vaig a casa ja."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.